دریافت نسخه pdf

مستند FAQ(سؤالات متداول)

سیماپ

(سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهشی)

 

باسمه تعالی

 


فهرست مطالب

1- مقدمه. 3

2- سؤالات کاربران سامانه. 4

2-1- مقدمات سامانه. 4

2-2- صفحه‌ی CV. 4

2-3- اطلاعات فردی.. 5

2-4- فعالیت‌ها 5

2-5- طرح‌ها 7

2-6- اطلاعات ماموریت‌ها و طرح‌های مطالعاتی.. 8

2-7- ترفیع / ارتقا 8

2-8- گرنت... 8

3- سؤالات دبیران.. 9

4- سؤالات مدیران سامانه. 10

 


 

1- مقدمه

ضمن مراجعه به یک سایت و یا سامانه، ممکن است که سؤالاتی در ارتباط با نحوه استفاده از آن در ذهن کاربران شکل گیرد. بنابراین از نیازهای اولیه هر سایت و سامانه­ای دارابودن یک FAQ[1] مناسب است تا بتواند پاسخگوی سؤالات احتمالی کاربران باشد. FAQ یک مستند آنلاین است که به طرح سؤالات رایج و پاسخ­های آنان می­پردازد.

مستند پیش رو یک FAQ برای سیماپ (سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهشی) است. در این مستند سعی شده است تا به سؤالات احتمالی در ارتباط با نحوه کار با بخش­های مختلف سامانه پرداخته و پاسخ داده شود. مطالعه این مستند، به کاربران در نحوه کارکردن با بخش­های مختلف سیماپ (سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات پژوهشی) کمک می­کند.

در ادامه به طرح سؤالات و پاسخ­های آنان می­پردازیم.

2- سؤالات کاربران سامانه

2-1- مقدمات سامانه

 

ماژول

صفحه‌ی اصلی

سؤال

در صورت وجود مشکل یا ابهام در سامانه یا اطلاعات آن، به چه ترتیبی باید اقدام کنم؟

پاسخ

برای سهولت کاربران محترم سامانه، دو مستند راهنمای جامع و سؤالات متداول در اختیار کاربران قرار گرفته است.

 

ماژول

انتخاب مرورگر

سؤال

برای کار با سامانه از چه مرورگری باید استفاده نمود؟

پاسخ

محدودیتی در انتخاب مرورگر جهت کار با سامانه وجود ندارد و می­توان از طریق هر مرورگری مانند Chrome، Firefox و Internet Explorer برای کار با سامانه استفاده کرد.

البته توصیه می‌شود همواره از آخرین نسخه‌ی این مرورگرها استفاده شود تا اشکالی در نمای ظاهری سامانه وجود نداشته باشد.

 

2-2- صفحه‌ی CV

ماژول

مشخصات اعضاء هيات علمي

سؤال

نحوه نمايش اطلاعات CV و صفحه خانگی اساتيد چگونه است؟

پاسخ

بعد از ورود به سامانه، سمت چپ صفحه دو آیکون صفحه خانگی و صفحه CV وجود دارد كه با كليك روي هر كدام، صفحه مربوط به آن باز مي­شود. ضمنا امکان مشاهده صفحه خانگی و صفحه CV به دو زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد. لازم به ذکر است که در صفحة CV انگليسي تنها اطلاعاتي نمايش داده مي‌شود كه معادل انگليسي آن موجود بوده است.

 

ماژول

صفحه CV

سؤال

در چه صورتی امکان مشاهده صفحه CV سایر افراد وجود دارد؟

پاسخ

پس از ورود به سامانه و مشاهده صفحه CV خود، در پایان آدرس لینک، اگر نام کاربری فعلی پاک و به جای آن نام کاربری موردنظر جهت نمایش CV وارد گردد، می­توان صفحه CV وی را مشاهده نمود.

به طور کلی آدرس صفحات CV اعضای هیات علمی به شکل http://simap.sanru.ac.ir/cv/username است.

 

2-3- اطلاعات فردی

ماژول

اطلاعات فردی

سؤال

در صورت نادرست بودن اطلاعات فردی چه اقدامی باید انجام داد؟

پاسخ

اطلاعات فردي اعضای محترم هیات علمی براساس اطلاعات موجود در سامانه پرسنلي نمايش داده مي‌شود که براي بررسی آن مي‌توانيد براساس آخرين نسخه حكم پرسنلي خود اقدام نماييد. چنانچه اطلاعات شما در سامانه پرسنلي نادرست است، با مراجعه به كارگزيني پرديس/دانشكده مربوط اقدام نماييد و در صورت مغايرت سامانه پژوهشي با احكام، از طريق رایانامه (پست الكترونيكي) با ما مكاتبه نماييد.

 

2-4- فعالیت‌ها

ماژول

نمایش ترتیب رکوردها و موقعیت ستون­ها

سؤال

چگونه می­توان در جدول اطلاعاتی نتایج را بر اساس مورد خاصی مرتب نمود؟ همچنین آیا امکان تغییر سایز و موقعیت ستون­ها وجود دارد؟

پاسخ

در جدول اطلاعاتی بر اساس هر موردی که قرار است مرتب سازی رکوردها برای آن انجام شود، کافی است که بر روی عنوان ستون موردنظر کلیک نمود. در این صورت سامانه مرتب‌سازی را انجام خواهد داد.

برای تغییر موقعیت ستون­های جدول نیز می­توان درجدول نمایش نتایج، یکی از ستون­ها توسط ماوس به مکان موردنظر کشیده شود تا با ستون(های) دیگر جابجا گردد.

برای تغییر عرض ستون­های فعال و نمایش داده شده نیز باید ماوس در قسمت سربرگ جدول بین دو ستون موردنظر قرار گیرد و سپس عرض ستون­ها را به اندازه موردنظر تغییر داد.

ضمنا با زدن دکمه‌ی «ستون‌ها را مشخص کنید» می‌توانید، ستون‌ها را به جداول اضافه و کم کنید.

اطلاعات بیشتر در ارتباط با تنظیمات جدول در راهنمای سامانه آورده شده است.

 

ماژول

مقاله‌ (علمی­پژوهشی، ...)

سؤال

DOI‌ چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسخ

DOI (شناسه‌ی دیجیتالی شی‌ء) به طور منحصر به فرد و یکتا به مقالات تخصیص داده می‌شود.

در صورتی که هنگام ورود اطلاعات مقاله‌ی خود، این شناسه را در اختیار دارید، با ورود آن، حداکثر اطلاعات ممکن از مراجع بین‌المللی جستجو شده و به طور خودکار در فرم پر خواهد شد.

فیلدهای عنوان مقاله، شماره صفحه، نام نشریه و تاریخ انتشار مقاله از این جمله هستند.

 

ماژول

نشریه در اضافه کردن

سؤال

نحوه پركردن فیلد نشریه در ثبت اطلاعات مقاله جدید چگونه است؟

پاسخ

در فیلد نشریه بعد از تایپ حروف موردنظر نام نشریه، موارد مشابه نمایش داده می­شود. اگر نام نشریه در جدول نمایش داده شده بود كه انتخاب می­گردد، در غیر اینصورت اطلاعاتی نمایش داده نمی­شود و با استفاده از دکمه افزودن مورد جدید (علامت روبروی فیلد نشریه) می­توان اطلاعات نشریه جدید را ثبت كرد (وارد کردن عنوان نشریه به زبان انگلیسی ضروری است). پس از ثبت اطلاعات، در صورت تأیید نشریه توسط دبیر، نام آن در لیست نشریات آورده خواهد شد.

 

ماژول

نشریه در اضافه کردن مقاله

سؤال

نشریه­ای که اطلاعات آن توسط عضو هیات علمی افزوده می­شود، در چه صورت جزء نشریه­های تأیید شده محسوب می­گردد؟

پاسخ

نشریه­ای که اطلاعات آن توسط استاد وارد می­شود، در جدول اطلاعاتی نشریه­های تأیید نشده نمایش داده می­شود. دبیر می­تواند این نشریات را حذف و یا اطلاعات آن­ها را ویرایش کند. در صورتی که نشریه موردنظر تکراری باشد و یا مورد تأیید دبیر نباشد، از لیست نشریات حذف خواهد شد. ، در غیر این صورت، دبیر سایر اطلاعات را وارد نموده و در پایان با علامت زدن checkbox"مورد تأیید است"، سامانه به طور خودکار نشریه را به لیست نشریات مورد تأیید منتقل می­کند.

 

ماژول

اطلاعات همکاران در مقاله‌ (علمی­پژوهشی، ...)

سؤال

نحوه پر كردن فیلد نام و نام خانوادگی در بخش اطلاعات همكاران؛ به طور مثال در مقاله و پایان­نامه؛ چگونه است؟

پاسخ

در این بخش ابتدا سمت همکار مشخص می­شود. سپس در فیلد نام و نام خانوادگی، پس از تایپ حروف موردنظر، اگر نام فرد در جدول نمایش داده شده بود كه انتخاب می­گردد. در غیر اینصورت اطلاعاتی نمایش داده نمی­شود و با استفاده از دکمه افزودن مورد جدید (علامت روبروی فیلد نام و نام خانوادگی) می­توان اطلاعات فرد جدید را؛ تنها برای سمت دانشجوی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و سایر؛ ثبت نمود. لازم به ذکر است که پرکردن فیلدهای ستاره­دار الزامی است. پس از ثبت اطلاعات، نام فرد در جدول نمایش داده می­شود و می­توان نام وی را در فیلد نام و نام خانوادگی جستجو کرد.

 

ماژول

اطلاعات همکاران در مقاله‌ (علمی­پژوهشی، ...)

سؤال

آیا ترتیب وارد کردن نام همکاران در بخش اطلاعات همکاران، اهمیت دارد؟

پاسخ

بله، خصوصا برای فعالیت­هایی که در گرنت مورد استفاده قرار می­گیرند، این موضوع خیلی اهمیت دارد، چراکه بر اساس اینکه فرد، چندمین همکار فعالیت است، ضریبی از امتیاز کل را به خود تخصیص داده و بر اساس امتیاز کسب شده، به وی گرنت تعلق می­گیرد.

 

 

ماژول

اطلاعات آموزشی

سؤال

در صورت مغایرت اطلاعات آموزشی با اطلاعات موجود در سامانه جامع آموزش چه اقدامی لازم است؟

پاسخ

چنانچه در بخش اطلاعات آموزشی مغایرتی با اطلاعات سامانه مذکور مشاهده نمودید از طریق رایانامه با ما مکاتبه نمایید.

 

ماژول

نمایش مقالات به دو رنگ متفاوت

سؤال

چرا در جدول اطلاعاتیِ بعضی از فعالیت­ها، رکوردها به دو رنگ متفاوت (سفید و صورتی) نمایش داده می­شوند؟

پاسخ

در جداول اطلاعاتیِ فعالیت­هایی که برای گرنت مورد استفاده قرار می­گیرند، رکوردهای سفید بیانگر فعالیت­هایی هستند که توسط دبیر ارزیابی شده است و نتیجه ارزیابی آن­ها "بررسی و مورد تأیید" بوده است. برای سایر موارد؛ یعنی رکوردهای بررسی نشده و یا دارای نتیجه ارزیابی دیگری غیر از "بررسی و مورد تأیید"؛ رکوردها به رنگ صورتی نمایش داده می­شوند.

 

ماژول

فعالیت­های مؤثر در گرنت

سؤال

برای نمایش فعالیت­های مورد استفاده در گرنت مانند مقاله(علمی پژوهشی،..)؛ در فرم ارزیابی دبیران جهت امتیازدهی؛ چه باید کرد؟

پاسخ

در انتهای فرم­های افزودن و ویرایش این فعالیت­ها، checkboxتأیید نهایی وجود دارد. با علامت زدن این checkbox، فعالیت موردنظر جهت ارزیابی در فرم دبیران نمایش داده می­شود و دبیر واحد مربوطه می­تواند آن را امتیازدهی کند. ضمن این که با علامت زدن checkbox تایید نهایی هر فعالیت، امکان ویرایش و یا حذف آن وجود نخواهد داشت.

 

ماژول

ویرایش اطلاعات یک فعالیت

سؤال

چرا نمی­توان اطلاعات یک فعالیت را ویرایش و یا حذف کرد؟

پاسخ

اگر برای یک فعالیت،تیک تأیید نهایی در انتهای فرم افزودن و یا ویرایش آن علامت زده شود، دیگر امکان ویرایش فعالیت موردنظر وجود نخواهد داشت و برای تغییر آن باید با دبیر پژوهشی مربوطه مکاتبه کنید.

 

2-5- طرح‌ها

ماژول

گزارش اعطاي اعتبار ويژه

سؤال

برای نمایش طرح­های کاربردی در گرنت، بازه زمانی را چگونه باید انتخاب كرد؟

پاسخ

باید بازه زمانی گزارش اعطای اعتبار ویژه يا گرنت را با توجه به تاریخ جذب اعتبار طرح تعیین نمود.

 

ماژول

طرح­های کاربردی

سؤال

طرح­های کاربردی در كدام قسمت نمایش داده می­شود؟

پاسخ

طرح­های کاربردی فقط در گزارش اعطای اعتبار ویژه يا گرنت اساتید نمایش داده می­شود. ضمنا اطلاعات این طرح­ها توسط دبیران معاونت پژوهشی در امور كاربردی وارد می­شود و عضو هیات علمی فقط امكان مشاهده این اطلاعات را در اختیار دارد.

 

2-6- اطلاعات ماموریت‌ها و طرح‌های مطالعاتی

ماژول

اطلاعات ماموریت­ها

سؤال

طرح­های مطالعاتی اعضای هیات علمی در كدام قسمت وارد می­شود؟

پاسخ

طرح­های مطالعاتی اعضای هیات علمی در قسمت اطلاعات ماموریت­ها وارد می­شود و فقط در گزارش ارتقا نمایش داده می­شود.

 

2-7- ترفیع / ارتقا

ماژول

درخواست ترفيع/ ارتقا

سؤال

نحوه انتخاب بازه زماني براي نمايش دروس در گزارشات ترفيع و ارتقا چگونه است؟

پاسخ

براي نمايش دروس در گزارش­های ترفيع و ارتقا بايد بازه زماني را به گونه­اي انتخاب كرد كه پايان نيمسال موردنظر باشد؛ مثلا شانزدهم بهمن­ماه سال موردنظر.

 

2-8- گرنت

ماژول

نحوه اطلاع از ارزیابی فعالیت­های مورد استفاده در گرنت

سؤال

چگونه می­توان از نتیجه ارزیابی فعالیت­های مؤثر در گرنت مطلع شد؟

پاسخ

ارزیابی و داوری هر فعالیتی توسط دبیر پژوهشی، از طریق پیامی که در صندوق پیام عضو هیات علمی نمایش داده می­شود، به طور کامل به اطلاع وی می­رسد. در صورتی که کاربر، پیام را نخوانده و یا آن را حذف کرده باشد، می­تواند به جدول اطلاعاتی فعالیت موردنظر مراجعه نماید و سپس از طریق دکمه "ستون­ها را مشخص کنید"، ستون نتیجه ارزیابی را فعال کند. اگر برای رکوردی در ستون نتیجه ارزیابی، عدد 1 نمایش داده شود به این معنی است که فعالیت موردنظر داوری شده و نتیجه ارزیابی آن نیز "بررسی و مورد تأیید" می­باشد. برای سایر نتایج، عدد متناسب با آن در ستون موردنظر نمایش داده می­شود.

 

ماژول

اعتبار طرح­های بنیادی و کاربردی

سؤال

اعتبار کدام طرح از گرنت عضو هیات علمی کسر می­شود؟

پاسخ

ميزان اعتبار طرح بنيادي جزو مواردي است كه از گرنت عضو هيات علمي كسر مي­شود در حالي­كه ميزان اعتبار طرح کاربردی(مشاركتي) به گرنت عضو هيات علمي اضافه مي­گردد. لازم به ذکر است در صورتی مبلغ اعتبار طرح بنیادی از گرنت عضو هیات علمی کسر می­شود که checkbox تأیید نهایی در انتهای فرم، علامت زده شده باشد.

 

3- سؤالات دبیران

4- سؤالات مدیران سامانه

ماژول

شاخصه

سؤال

افزودن ایندکس جدید در چه بخشی از سامانه امکان پذیر است؟

پاسخ

با مراجعه به بخش اطلاعات پایه > اطلاعات اوليه > شاخصه، می­توان از طریق دکمه افزودن، اطلاعات ایندکس جدید را به سامانه اضافه نمود. لازم به ذکر است که عدد وارد شده در فیلد اولویت، در اعمال آیین­نامه­ها بر فعالیت‌ها تأثیر گذاشته و لذا در پرکردن آن باید دقت لازم را مبذول داشت.

 

ماژول

اطلاعات کاتالوگ­ها

سؤال

در صورتی که بخواهیم مورد جدیدی را به یک کامبوباکس اضافه و یا از آن حذف کنیم، چگونه می­توان این مورد را حذف یا اضافه نمود؟

پاسخ

برای این کار باید به بخش اطلاعات پایه > اطلاعات اوليه > اطلاعات کاتالوگ­ها مراجعه نموده و  سپس از طریق دکمه­های موجود در  این صفحه از سامانه، تغییرات لازم را اعمال نمود.

 



[1]Frequently Asked Questions